Jargon bevidsthed i E-mail-meddelelser

Du kan ikke indse det, men du kan bruge et specialiseret ordforråd hver dag. I den professionelle indstilling af arbejdspladsen, er denne specialiseret ordforråd nævnt som “jargon.”

Jargon er det sprog, du bruger til at diskutere emner inden for din corporation (fx XYZ Widget selskab), inden for din branche (f.eks. forsikring), eller inden for din type af stilling (f.eks. marketing). Dette sprog kan bestå af tekniske termer, forkortelser og akronymer.

Vanskeligheder med jargon er, at kun personer i gruppen (uanset gruppen er) forstår det. Tekniske termer og forkortelser, der kan være fint for interoffice mailkorrespondance ville ikke være passende, når der kommunikeres med nogen udenfor gruppen, som kunder.

Ved publikum

Ved fastsættelsen af hvad, hvis nogen, jargon bruge, holde publikum i tankerne. Hvad “gruppe” er denne læser medlem af? Vil han/hun forstår disse akronymer og forkortelser? I tvivlstilfælde, undgå forkortelsen og stave det.

Genkende at jargon ikke blot henvise til job-relaterede spørgsmål. Hvis du arbejder for en virksomhed, bruger du ord, der er unikke for din branche. Hvis du sender en e-mail til en person uden for din branche, skal du gennemse meddelelsen og fjerne alle potentielt forvirrende industri vilkår.

Eksempel

Ved hjælp af forskellige former for jargon, er her et par eksempler på svar til den samme undersøgelse:

“Hvor arbejder du?”

1. (der spurgt): en person i samme afdeling

(Svar): Jeg arbejder i CRT.

[Dette står for kunde ressource Team.]

2. (der spurgt): en person i samme virksomhed

(Svar): Jeg arbejder for HLICO.

[Dette står for Happy Life Insurance Company.]

3. (der spurgt): en arbejdsgruppe person, der er uden for branchen

(Svar): Jeg arbejder for et forsikringsselskab.

4. (der spurgt): et lille barn

(Svar): Jeg hjælper folk spare penge i dag, så de kan købe slik barer og is senere.

Det er vigtigt at huske, at det sprog, du bruger i dit daglige arbejdsmiljø er unikke. Ved hjælp af dette sprog med den forkerte person kan forårsage at blive flov eller forvirret. Du vil ikke have vist nedladende til en kunde eller partner.

Vær opmærksom på Hvornår jargon er passende og hvornår det er ikke. Når du kender forskellen, vil mere effektiv kommunikation følge.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *